
Rebranding koncernu Orlen
Rebranding firmy często kojarzy się ze zmianami. To co przychodzi mi właściwie na myśl można by określić jako rewolucja. Przyzwyczajamy się do elementów identyfikacji wizualnej firmy, akceptujemy wartości jakie proponuje nam kreślona organizacja. Jadnak jak sami dość często zauważacie wiele się zmienia. Czy na lepsze? Kwestia gustu i dotychczasowego odbioru marki.
Dziś chciałbym przedstawić kilka przykładów zamian wizerunku firm znanych nam firm. Na początek kilka definicji by uściślić pojecie rebranding. Nie będę wymyślał koła po raz drugi! Posłużę się definicjami jakie znaleźć można w internecie, te wydają mi się najbardziej trafne:
Wikipedia cytat:
Rebranding (przebrandowienie) – proces zmiany percepcji marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, który najczęściej wiąże się ze zmianą nazwy firmy lub produktu, wizerunku i/lub logo.
Definicja według cytat z vmr.pl:
Rebranding – odświeżamy wizerunek marki, aby był optymalnie dopasowany do aktualnych potrzeb odbiorców i rynku, nie rezygnując przy tym z wypracowanej rozpoznawalności.
A teraz do rzeczy. Jeśli w naszej firmie nadszedł czas na zmiany powinniśmy przeprowadzić szereg badań po to by rebarendin przyniósł spodziewany efekt. Dodam, że czas kiedy będziemy informować odbiorcę o naszych zamiarach będzie nas kosztował i to dużo.
Przed przystąpieniem do prac nad nową identyfikacją wizualną powinniśmy skoncentrować nasze myśli i zadania nad odpowiedzią na kilka pytań:
- jakie skojarzenia wywołują oferowane produkty w śród naszych klientów? Przeprowadźmy analizę marki w jej otoczeniu,
- jak wpływ na zachowanie klientów ma wpływ nasza marka?
- jakie jest przywiązanie do marki?
To ważne by na to pytanie odpowiedzieć jak najdokładniej. Jeśli nasi klienci są silnie związani z dotychczasowym wizerunkiem musimy podjąć intensywną kampanię informacyjną, by przekonać do proponowanych zmian.
Nowe wartości jakie chcemy przekazać.
Zdarza się, że dotychczasowe skojarzenie z określona marką wywołują w nas niekoniecznie pozytywne emocje. Dla mnie osobiście kilka lat temu jedną z takich firm była Biedronka. Po kilku publikacja w telewizji (TVN) przedstawiających warunki pracy i mobbing o zakupach w tej sieci nawet nie myślałem. Dziś kiedy wprowadzono szereg zmian i poprawiono chory system – korzystam z niskich cen. Jednak niech nikt nie pomyśli, że tylko dlatego że Biedronka zmieniła logo i sypnęła kasą na Euro 2012. Zmiany wizerunku firmy w takim przypadku zajmują dużo czasu i kapitału.
Cele jakie ma przynieść firmie rebranding muszą być ściśle określone i przemyślane. Możemy jednak dokładnie zaplanować działania polegające na sposobie komunikacji i strategii jej pozycjonowania.
I na koniec kilka przykładowych prezentacji pokazujących jak zmieniały się elementy wizualne firm na naszym podwórku.
To logo znają chyba wszyscy kierowcy Polonezów, małych fiatów, wartburgów i zaporożców. Oficjalnie używane do 2000r na każdej stacji benzynowej w Polsce:
CPN stare logo źródło: finanse.wp.pl
A tu symbol wysokich cen, wyzysku kierowców i miłej obsługi:
Rebranding firmy Orlen źródło: orlen.pl