Dzisiaj jest: 2.12.2022, imieniny: Balbiny, Ksawerego, Pauliny

Asystent skrętu w prawo - przegląd systemów wspomagania skrętu

Dodano: 2 lata temu Czytane: 90 Autor:
Redakcja poleca!

Aby zminimalizować ryzyko przeoczenia rowerzystów lub pieszych w martwym punkcie stosuje się asystenta skrętu w prawo – system ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie.

Asystent skrętu w prawo - przegląd systemów wspomagania skrętu

Rosnąca ilość inwestycji budowanych prowadzi bardzo często do wzrostu ruchu drogowego w rejonie prowadzonych pac. Niestety ze względu na gabaryty używanego sprzętu w transporcie rośnie zagrożenie dla innych użytkowników drogi. Szczególnie dotyczy to pieszych i rowerzystów poruszających się w bezpośrednim sąsiedztwie ciężarówek – a zwłaszcza w tzw. martwej strefie. Kierowca nie jest w stanie ocenić czy wykonując manewr np.: skrętu w prawo nie zawadzi tyłem pojazdu w zaparkowane na poboczu samochody lub nie potrąci najeżającego rowerzystę. Problem z każdym rokiem staje się coraz większy ponieważ ruch dużych ciężarówek rośnie zwłaszcza w miastach – wąskie i ciasne ulice stanowią największe zagrożenie. Niemieccy inżynierowie postanowili rozwiązać ten problem poprzez opracowanie systemu, który będzie skanował i wykrywał pieszych, rowerzystów w tzw. martwej strefie i przekazywał kierowcy sygnał ostrzegawczy.

Systemy oprogramowania radarowego, ultradźwiękowego lub kamery

Pierwsza kategoria obejmuje asystenta skrętu MEKRA AAS firmy MEKRAtronics GmbH. Jest dostępny w dwóch wersjach, w zasadzie składa się z czujnika, zestawu kabli i wyświetlacza, dzięki czemu można go łatwo doposażyć: jako wersja CAN do podłączenia do interfejsu FMS lub jako wersja GPS z dołączoną anteną GPS. Czujnik jest przymocowany po prawej stronie kabiny pojazdu. To jest system wykrywania obiektów z czujnikiem radarowym FMCW. „Pracujemy z radarem, ponieważ system działa w dzień iw nocy, we mgle i śniegu czy deszcz działa i niezawodnie wyzwala komunikaty ostrzegawcze ”- wyjaśnia dr. Michael Scheffold, Account Manager ds. Usług komunalnych i budowlanych. System wykrywa ludzi i pojazdy w martwym punkcie i rozróżnia poruszające się i nieruchome obiekty. W razie niebezpieczeństwa kierowca otrzymuje kounikat na wyświetlaczu zamontowany w kabinie wizualny oraz, w zależności od manewru podczas jazdy i niebezpiecznej sytuacji, dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Asystent skrętu rosszeżony może być o system kamer i monitorów lub inne czujniki, np. do monitorowania strefy tylnej.

Asystent TA-770 BSW firmy Brigade Elektronik GmbH i Wüllhorst GmbH & Co. KG pracuje z ultradźwiękami. System składa się z ultradźwiękowych czujników wykrywania Sidescan®, szerokokątnej kamery bocznej, 7-calowego monitora i czujnika kąta skrętu firmy Wüllhorst. Podczas wspólnej pracy znaleziono optymalną pozycję montażową określane przez czujniki: pierwszy czujnik jest zainstalowany na zewnątrz, w prawym rogu kabiny kierowcy, pozostałe czujniki śledzą je w regularnych odstępach czasu, tak że na końcu zakres sześciu Metry. Kierowca może, poprzez współdziałanie czujników ultradźwiękowych i kamer bocznych, wyświetlić obszar krytyczny. Ponadto trójstopniowy dźwiękowy i wizualny system ostrzegawczy już na wczesnym etapie ostrzega o zagrożeniach. Zintegrowany układ kierowniczy automatycznie włącza asystenta skrętu po obróceniu kierownicy.

Trzecia kategoria, systemy oprogramowania kamer, obejmuje asystenta skrętu LUIS TURN DETECT®, który jest sprzedawany przez firmę Paul Wiegand GmbH. Tutaj również zastosowano system czujników kąta skrętu. Aktywację systemu można opcjonalnie wykonać również przez włączenie wskaźnika lub ruch pojazdu. Asystent skrętu zawiera również 7-, 8- lub 10-calowy monitor oraz kamerę szerokokątną. Ponadto system można rozszerzyć o przednią kamerę, dzięki czemu można również rejestrować użytkowników skrzyżowań. Asystent skrętu działa niezawodnie nawet w ciemności. System oprogramowania kamery ma wyjątkową zaletę w porównaniu z innymi produktami, o czym informuje Sebastian Ruhl, kierownik zespołu marketingowego w firmie Paul Wiegand: „Wszystkie technologie mogą wykrywać rowerzystów w pierwszym rzędzie i z przodu pojazdu. Asystent skrętu LUIS TURN DETECT® wykrywa również osoby w drugim rzędzie, na przykład za zaparkowanymi samochodami. Przyczynia się do tego wysokość pojazdu, dzięki miej można skanować obaszr nad zaparkowanymi samochodami.

Wszystkie technologie mogą wykrywać rowerzystów w pierwszym rzędzie i z przodu pojazdu. Asystent skrętu LUIS TURN DETECT® wykrywa również osoby w drugim rzędzie, na przykład za zaparkowanymi samochodami. ”(Sebastian Ruhl, Marketing Team Leader w Paul Wiegand)

Kolejnym przedstawicielem technologii opartej na oprogramowaniu kamer jest TurnCAM® SYSTEM firmy Rosho Automotive Solutions. „System oparty jest na inteligentnym przetwarzaniu obrazu. Bliski zasięg z boku pojazdu jest monitorowany przez specjalnie opracowaną kamerę boczną ”- wyjaśnia dyrektor zarządzający ROSHO Holger Schimmels. Oprócz kamery bocznej, elementy systemu TurnCAM®-SYSTEM to także skrzynka wykrywania martwego pola, która jako czarna skrzynka posiada funkcję wykrywania dla kamery bocznej. Można do nich również podłączyć różne typy monitorów i kamer cofania. Sam system jest przeznaczony łącznie dla maksymalnie czterech kamer - z przodu, z prawej i lewej strony oraz z tyłu. Jeśli wykryje osobę lub przedmiot w strefie zagrożenia, kierowca zostanie ostrzeżony akustycznie przez mały głośnik pojazdu i optycznie za pośrednictwem wyświetlacza.

ICA-Turn Assist AAS firmy Axion AG działa również w oparciu o technologię oprogramowania kamery. System rejestruje obszar po prawej stronie pojazdu i monitoruje ten obszar, który został zdefiniowany podczas instalacji, nawet podczas skręcania. Za pomocą algorytmu opartego na oprogramowaniu system wykrywa ruchy na prawo od pojazdu, które może zaklasyfikować jako niebezpieczne lub nie. W przypadku zagrożenia kierowca odbiera sygnały akustyczne i optyczne poprzez zmianę koloru obszaru monitoringu na monitorze oraz brzęczyk należący do systemu. Inne elementy asystenta skrętu to skrzynka kontrolna ICA, kamera przednia / boczna oraz monitor CRV 7005M. Dostępna jest również wersja rozszerzona z czujnikiem kąta skrętu kierownicy.

Asystenci skrętu z ogólnym zezwoleniem na eksploatację (ABE)

Nawiasem mówiąc, pięć wspomnianych powyżej systemów wspomagania skrętu jako pierwsze otrzymało ogólne zezwolenie na eksploatację (ABE) od Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego w Niemczech. Aby to zrobić, producenci systemów musieli wykonać złożoną procedurę testową w serwisie technicznym. Po otrzymaniu ABE jest teraz pewne, że systemy bezpieczeństwa spełniają wszystkie wymagania techniczne Federalnego Ministerstwa Transportu dotyczące systemów wspomagania skrętu do wyposażania i modernizacji pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów z więcej niż 30 siedzeniami, w tym z miejscem kierowcy. Wymagania te obejmują na przykład specjalnie sformułowany obszar pokrycia. Obejmuje prostokąt o bocznej odległości od 0,9 do 2,5 m od pojazdu, od prawego przedniego narożnika samochodu do sześciu metrów za przednią częścią pojazdu. Kolejnym wymaganiem jest sygnalizacja optyczna zagrożonych rowerzystów, przynajmniej w obszarze zasięgu. W obecnym stanie rzeczy łącznie 14 systemów wspomagania skrętu otrzymało jak dotąd ABE. Przegląd produktów i producentów można znaleźć na stronie internetowej Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego.

Jeśli myślisz o wyposażeniu lub doposażeniu swojego pojazdu użytkowego w asystenta skrętu, ta lista jest warta obejrzenia. Po otrzymaniu ABE produkty te zaliczają się również do systemów, które zdecydowanie spełniają wymagania techniczne do finansowania. Program finansowania „Turning Assistance Systems” (AAS) działa od 4 maja 2020 r. I cieszy się szczególnym zainteresowaniem gmin. Według Federalnego Urzędu Transportu Towarowego w pierwszym tygodniu składania wniosków złożono łącznie 535 wniosków o dofinansowanie dla około 3300 systemów wspomagania skrętu. Finansowanie jest przeznaczone na wyposażenie pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów z więcej niż dziewięcioma miejscami, łącznie z miejscem kierowcy, które są kupowane i eksploatowane w Niemczech do celów komercyjnych, zewnętrznych, charytatywnych lub prawa publicznego. Obejmuje to zarówno modernizację, jak i wyposażanie nowych pojazdów. Okres przedawnienia celu wynosi dwa lata. Kwota dofinansowania to maksymalnie 80 procent kwalifikujących się wydatków lub maksymalnie 1500 euro na każdy pojedynczy środek. Co roku finansowanych jest maksymalnie dziesięć z nich. Jeśli finansowanie zostanie zatwierdzone, na zakończenie aktualizacji będzie pięć miesięcy. Ostateczny termin to 2 listopada 2020 r., Ponieważ wtedy kończy się okres finansowania na ten rok. Wnioski można składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu eService Federalnego Urzędu Transportu Towarowego.

Aby ostatecznie otrzymać dofinansowanie, asystent skrętu musi zostać ponownie sprawdzony przez serwis techniczny po instalacji - wyjaśnia Michael Scheffold z Mekratronics. Ponieważ prawie wszystkie systemy mogą być bez problemu zainstalowane przez wykwalifikowanych pracowników warsztatu. W zależności od produktu, typu pojazdu i doświadczenia, taka instalacja często trwa od 4 do 8 godzin. Na przykład sprzedawca maszyn Beutlhauser przejmuje instalację systemów wspomagania skrętu od producenta Brigade. Zawsze są na to specjalne oferty, tak jak obecnie ma to miejsce w przypadku modernizacji Unimoga w gminach w Bawarii i Turyngii. Aby jeszcze bardziej ułatwić swoim klientom, Henne Nutzfahrzeuge GmbH zajmuje się nie tylko instalacją asystenta skrętu w wybranym pojeździe, ale także uruchomieniem systemu wspomagania i rejestracją TÜV. Co więcej, Henne zajmuje się również całym procesem finansowania, składając wnioski i tym podobne.

Polecane

Zapisz się do newslettera:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.