Dzisiaj jest: 2.12.2022, imieniny: Balbiny, Ksawerego, Pauliny

Bmi - jak obliczyć wskaźnik masy masy ciała

Dodano: 3 lata temu Czytane: 151 Autor:

Wskaźnik BMI często obliczany przez osoby próbujące odchudzania, redukcji masy ciała. Postanowiłem przedstawić podstawowe informacje jak obliczyć i interpretować wartość wskaźnika BMI.

Bmi - jak obliczyć wskaźnik masy masy ciała

BMI to wskaźnik masy ciała (Body Mass Index). Wskaźnik ten jest również najczęściej używanym miernikiem, który pozwala wykazać niedowagę, nadwagę lub otyłość u osoby badanej.

Jeżeli szukasz informacji o BMI najprawdopodobniej planujesz rozpocząć odchudzanie. Jeżeli to jest prawda przeczytaj tekst poniżej i zapoznaj się ze sposobem liczenia BMI.

Jaki jest wzór na obliczanie BMI?

Wzór matematyczny na BMI

Wzór BMI to współczynnik, który powstaje z podzielenia masy ciała, którą musimy podać w kilogramach przez kwadrat wysokości osoby dla której obliczam BMI w metrach kwadratowych.

Jak obliczyć BMI?

Wzór BMI jest bardzo prosty i masz go powyżej, jeżeli jednak nie chcesz liczyć w pamięci swojego BMI z powyższego wzoru to poniżej przygotowaliśmy prosty kalkulator BMI.

Kalkulator BMI Dla Dzieci oraz wskaźnik BMI dzieci różni się od kalkulatora dla dorosłych i możecie go znaleźć tutaj.

Prawidłowe BMI

Według Światowej Organizacji Zdrowia prawidłowy BMI(wskaźnik masy ciała) u dorosłej osoby znajduje się pomiędzy 18,6 – 24,9

Klasyfikacja BMI którą podaje Wikipedia:

Według podstawowej klasyfikacji:

  • Gdy wskaźnik BMI jest mniejszy niż 18,5 mamy niedowagę niedowagę
  • Kiedy wskaźnik znajduję się w przedziale 18,5–24,99 nasze ciało ma najprawdopodobniej prawidłową zawartość tkanki tłuszczowej
  • Jednak kiedy nasz wskaźnik masy ciała jest większy niż ≥ 25,0 mamy nadwagę

Powyższą klasyfikację BMI możemy rozszerzyć i wyróżnić poszczególne rodzaje niedowagi oraz nadwagi, otyłości.

  • Gdy nasz wskaźnik masy ciała jest mniejszy niż 16,0 możemy mówić o wygłodzeniu
  • Wskaźnik plasujący się pomiędzy wartościami 16,0–16,99 wskazuję na wychudzenie, które przeważnie możemy wiązać z anoreksją lub inną chorobą
  • Wskaźniki oscylujące pomiędzy wartościami 17,0–18,49 to niedowaga
  • Tak jak powyżej zostało to wskazane wskaźnik masy ciała pomiędzy wartościami 18,5–24,99 to wartość prawidłowa
  • Gdy nasz wskaźnik zaczyna się od liczby 25,0 do 29,99 mamy nadwagę
  • Powyżej 30,0 do 34,99 naszą otyłość klasyfikujemy jako: I stopień otyłości
  • BMI w granicach 35,0–39,99 to II stopień otyłości, którą nazywamy otyłością kliniczną
  • Powyżej liczby 40,0 mamy III stopień otyłości i jest to otyłość skrajna

Jak interpretować wskaźnik BMI

BMI jak zobaczyłeś po wyżej jest bardzo prosty do obliczenia, jest również bardzo prosty w użyciu bo wystarczy przypasować wynik do tabeli BMI. Niestety nie jest to dokładny wskaźnik.

Przykłady nieprawidłowości:

  • Kobiety mają wyższą zawartość tkanki tłuszczowej w ciele niż mężczyźni
  • BMI kulturysty przeważnie wskazuję na skrajną otyłość chociaż ma przecież bardzo mało tkanki tłuszczowej
  • lekkoatleci przeważnie mają skrajnie niskie BMI

Problemy te powoduje to, że Body Mass Index nie uwzględnia składu masy ciała.

Jakie są alternatywy mierzenia BMI?

Bardziej dokładne od wskaźnika BMI jest procentowe mierzenie zawartości tłuszcz w organizmie. Niestety do mierzenia procentowej zawartości tłuszczu potrzebujemy specjalistycznej aparatury medycznej dlatego jeżeli nie macie gdzie w prosty sposób tak zmierzyć zawartości tłuszczy w swoim organizmie skorzystajcie z naszego kalkulatora BMI.

Źródło: fotosy: unspalsh.com
Polecane

Zapisz się do newslettera:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.